Aan social media heb je niks…?

Social media, het onbekende. Daar waren we bang voor. Ik was nog jong en ik vond het wél leuk. Hyves en Twitter deden al snel hun intreden. Als er maar genoeg bekenden meedoen, wordt het vanzelf leuk. En je leert zo meer mensen kennen. Het is net het echte leven. Je zit met vriend A op het terras en er haken mensen aan. Bekenden en onbekenden. Gesprekken voeren, maar dan online.

Zakelijk social media gebruik

In 2009 startte ik mijn eerste bedrijf. Ik verdiende geld met mijn fotografiediensten, dus ik schreef me in bij de KvK. Daar hoorde een eigen Twitter-account bij, vond ik. Ik gebruikte social media soms wat activistisch en dat was niet zoals ik mijn bedrijf instak. Bovendien wilde ik vrienden nu ook weer niet te veel vermoeien met mijn fotografie-nieuws.

Heerlijk was het. Fijn om op een bepaald vlak kennis te kunnen delen. In 2011 kwam er een bedrijf bij; een juridisch advieskantoor voor de creatieve sector. Inmiddels was Hyves allang ingeruild voor Facebook. Dat er een extra bedrijfspagina zou komen, vond ik niet eens een vraag, maar dat deed ik gewoon. Maar Twitter? Ik had er natuurlijk een mooi (fotografen)netwerk mee opgebouwd. Mensen waar ik graag contact mee hield, maar waarvan ik ook wist dat zij niet altijd zaten te wachten op mijn juridisch advies. De doelgroep was anders. Toch maar een extra account aangemaakt. Prima zet, blijkt inmiddels.

Wat doe je nou op dat social media?

Laat ik het voorzichtig uitdrukken. Ik kom niet uit een ondernemersfamilie. En ze zijn enigszins conservatief. Old boys network en nieuwste gadgets is meer waar ik aan denk als ik mijn familie moet omschrijven. Een paar ooms en een nicht van mij hebben wel een eigen onderneming hoor, maar online? Je hebt een website waar je per definitie spreekt over wij, want dat is wat klanten willen, ook als uit alles blijkt dat het een eenmanszaak is. Ze geloven me niet. Het kan simpelweg niet zo zijn dat je klanten via social media binnenhaalt. Bovendien is social media een hype. Iets wat tijdelijk is. Klanten zal je daar niet vinden. Klanten zitten aan de andere kant van de telefoonlijn of aan de andere kant van je e-mailserver. In het begin haalde ik 80% van mijn klanten binnen via social media. Vind je het gek? Net begonnen en had het bloggen nog niet zo ontdekt (nu wel!). En ik vond het wel leuk.

In gesprek met klanten

Weet je wat nu zo fijn is aan social media? Ik ben altijd in gesprek met klanten. Ze stellen soms vragen ‘voor de zekerheid’ en ik zie daardoor al wat er speelt, voor het te laat is. Zo kan ik ze veel beter helpen. Dat geeft niet alleen mij een goed gevoel, maar daar zijn zij ook heel erg blij mee. Bovendien is het laagdrempelig. Juristen zijn namelijk per definitie eng en duur. Ook als dat eigenlijk niet zo is. Social media verlaagt die drempel. Op social media zijn we namelijk allemaal gelijk. We zijn daar allemaal mens. En als ik er eens niet ben, omdat ik in bespreking zit, doen anderen het werk voor me. Ze verwijzen naar me door of zoeken zelfs al een blogpost van mij op die hen kan helpen. Omdat ze weten dat ik er wel weer ben, zodra dat kan. Het is alsof ik altijd bij de koffieautomaat zit. Of in de rumoerige studiezaal van de universiteit. Waar ik mijn eigen gang kan gaan, maar ook kan helpen, vragen en kletsen wanneer dat zo uitkomt. Aan social media heb ik juist alles te danken.

 

Charlotte Meindersma

Gastblog door Charlotte Meindersma, jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Met haar juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints helpt ze ondernemers problemen te voorkomen en op te lossen. Ze is dol op marketing en vooral op inhakers, maar gebruikt zelf vooral haar boerenverstand. Op de hoogte blijven of een vraag stellen kan uiteraard via social media, zoals Twitter en Facebook.