Een nieuwe baan via Facebook!

Recruiters doen er alles aan om de juiste kandidaat voor een functie te vinden. Je ziet niet voor niets overal op het internet vacatures staan. Door de vacature zo ‘zichtbaar’ mogelijk te maken, willen recruiters het juiste talent aantrekken. Naast dat recruiters vacatures posten, wordt er steeds vaker gezocht naar kandidaten en dat doen wij bij Tempo-Team ook. We zoeken op LinkedIn naar interessante profielen, struinen websites als Monsterboard af en zoeken op platforms waar bepaalde doelgroepen samenkomen (zoals StackOverflow waar veel IT’ers te vinden zijn).

Facebook biedt kansen

Niet iedereen is even zichtbaar op deze plekken en dat betekent dat recruiters ook op andere manieren gaan zoeken naar de juiste kandidaat. Eén van die manieren is het zoeken naar kandidaten via Facebook. Via Facebook? Jazeker, want maar liefst 6,1 miljoen Nederlanders maakt dagelijks gebruik van dit sociale medium (bron: Marketingfacts). Facebook geeft ook sinds vorig jaar de mogelijkheid te zoeken in profielen door middel van Graph Search. Wat Graph Search precies is, kun je hier lezen.

Handige tips

Recruiters kunnen zoeken in profielen, ook in jouw profiel! Waarom van deze nood geen deugd maken? Wij gaan jou in deze blog een paar tips geven om gevonden te worden op Facebook – als je dit wilt in ieder geval, anders mag je gewoon op het kruisje boven in de hoek klikken.

  1. Jouw profielfoto is het eerste wat bezoekers (en dus ook recruiters) zien wanneer zij jouw profiel voorbij zien komen. En hoewel Facebook vaak gezien wordt als een privénetwerk raden wij je aan een representatieve foto te kiezen.
  2. Voor de rest van je profiel: kijk eens naar jouw privacy-instellingen om te weten welke foto’s en posts je wel of niet openbaar showt.
  3. Zorg dat je jouw profiel volledig invult, vooral het onderdeel Info (in het Engels: About) – Werk en opleiding (Engels: Work and education). Zo word je beter vindbaar voor de recruiter.
  4. Wat je ook kunt toevoegen bij Werk en opleiding zijn je Professionele vaardigheden (Engels: Professional skills). Zo zien bezoekers direct waar jij goed in bent.
  5. Bij Contactgegevens (Engels: Contact and basic info) kun je bijvoorbeeld jouw e-mailadres openbaar maken (denk er wel goed over na of je dit echt wilt – iedereen kan deze op dat moment zien).
  6. In hetzelfde onderdeel kun je ook de talen die je spreekt benoemen.
  7. En ter afsluiting, bij Over jou (Engels: Details about you) kun je nog kort iets over jezelf schrijven.

En nu?

Wanneer jij deze veranderingen hebt doorgevoerd, heb jij uit recruitmentoogpunt een volledig profiel. Jij hebt gedaan wat je moet doen om gevonden te kunnen worden. Maar waarom komen die vacatureaanbiedingen dan nog niet binnen? Dat kan meerdere redenen hebben, waaronder:

  1. Nog niet veel recruiters gebruiken Facebook Graph Search. We merken dat er steeds meer gezocht wordt op Facebook, maar de grootste bronnen van potentiële kandidaten blijven vooralsnog LinkedIn en cv-databases.
  2. Het bericht dat een recruiter stuurt, komt niet aan. Wanneer een recruiter jou een bericht stuurt, maar niet met jou bevriend is (of geen gemeenschappelijke vrienden met jou heeft) komt het bericht in jouw ‘Overige’-inbox (Engels:Other). Ga eens naar jouw berichten en klik eens op deze map, je krijgt namelijk niet automatisch een melding als er een bericht in deze map binnenkomt. Het kan zijn dat je hier nog nooit in gekeken hebt, veel mensen weten ook niet dat deze map bestaat!

Wil je nog meer weten over deze manier van recruiten/gevonden worden? Schroom niet om ons te contacten. Tweet ons of vind ons op LinkedIn: Dorine van der Schalk (@dorinevdschalk – nl.linkedin.com/in/dorinevdschalk) en Tommy Thomassen (@tommythomassen – nl.linkedin.com/in/tthomassen/).

Over de auteurs: Dorine van der Schalk en Tommy Thomassen, beiden recruiter bij Tempo-Team Groep. Dorine werkt bij dochteronderneming SPARQ en focust zich voornamelijk op vacatures in hospitality. Tommy werft hoofdzakelijk eigen medewerkers voor Tempo-Team. Waar Tommy’s grootste bron van kandidaten voortkomt uit LinkedIn, werft Dorine grotendeels via Facebook – en vervult hiermee gemiddeld zo’n twee vacatures per maand.

Tommy Thomassen Dorine van der Schalk