FACEBOOK GRAPH SEARCH: HOT OR NOT?

In januari 2013 introduceerde CEO Mark Zuckerberg de ambitieuze optie Graph Search binnen zijn Facebook (in Nederland ook wel bekend als “Facebook Sociogram). Een functionaliteit waarmee eenvoudig door de massale en continue groeiende berg Facebook-data gezocht kan worden. De zoektool moet uiteindelijk specifieke vragen kunnen beantwoorden, zoals informatie over mensen, plaatsen, foto’s en interesses en zelfs statusupdates en comments.

Onderschat of overmoedig?

Zelf ben ik fervent Facebook-gebruiker, maar ken ik deze functie nog onvoldoende. Via Twitter stuitte ik op de oproep van Jeanet; volgens haar wordt de Graph Search functie nog te weinig gesnapt en gebruikt door ons als Facebook-gebruikers. Reden genoeg dus voor mij om er eens in te duiken en te delen waar het nou wel en niet goed voor is en of het inderdaad een onderschatte tool is binnen het grote Facebook.

Niet iedereen is zo positief over Graph Search. Experts zeggen dat Facebook overmoedig is met deze tool, omdat de datacenters tekort schieten om alle data te indexeren en te tonen bij ingevoerde zoekopdrachten. Niet zo gek als je ziet hoe groot Facebook en haar gebruik is:

(Bron: Frankwatching, cijfers 2014)

Afbeelding in tekst Michelle Peters

Hoe werkt het?

Facebook Search Graph werkt eigenlijk als een intelligente zoekmachine zoals we die kennen van bijvoorbeeld Google. Je begint met het typen van je zoekopdracht en op basis van de eerste karakters wordt deze aangevuld met suggesties. Later kun je je zoekopdracht finetunen, filteren en specificeren.

De resultaten komen uit jouw Facebook-vrienden netwerk of uit openbaar gepubliceerde updates, foto’s, plaatsen en bijvoorbeeld comments. Mocht je zoekopdracht zo specifiek zijn of binnen Facebook geen resultaten opleveren, dan wijdt de tool uit naar zoekmachine Bing.

Je kunt zoeken in mensen, pagina’s, vrienden, foto’s en andere inhoud die met jou is gedeeld op Facebook. Denk aan opleiding, geboorteplaats, huidige woonplaats, interesses, locaties, restaurants, films en nog veel meer dingen die gebruikers leuk vinden.

Nieuwe manier van zoeken, nieuwe mogelijkheden en inzichten

Om je een beter beeld te geven van deze ‘nieuwe manier van zoeken’, geef ik je een paar voorbeelden van zoekopdrachten in Facebook Graph Search:

  • Mensen die social media leuk vinden
  • Mensen die social media leuk vinden en wonen in mijn woonplaats
  • Favoriete muziek van mijn vrienden
  • Restaurants in London waar mijn vrienden zijn geweest
  • Vind mensen die niet mijn vrienden zijn, maar werken bij ABN AMRO en wonen in Amsterdam
  • Plaatsen die mijn familie hebben bezocht
  • Foto’s van mijn vrienden voor 2006
  • Vind groepen met interesse marketing
  • Vind pagina’s die worden geliket door mensen die werken bij ABN AMRO

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar je snapt waar ik heen wil. Overigens vind je hier een compleet overzicht van vrijwel alle zoekopdrachten.

Een mooie nieuwe manier dus om op basis van interesses, gedeelde vrienden of andere overlappingen in contact te komen met nieuwe mensen, plaatsen en bedrijven!

Marketingkansen en ‘de dark side’ van Graph Search?

Hiervoor verwijs ik je graag door naar een interessant artikel over Facebook Graph Search dat ik tegenkwam op Frankwatching. Waar je tot slot nog tips vind om je Facebook-pagina Graph Search Proof te maken.

Facebook-sociogram is nu beschikbaar voor Engelstalig publiek. Voor Nederlandse Facebook gebruikers nog niet. Hier kun je je wel op de wachtlijst zetten en alvast meer zien en lezen over deze functionaliteit.

Ik ben benieuwd naar jullie mening: Facebook Graph Search, hot or not?

Michelle PetersOver de auteur: Michelle Peters is online marketeer met oog voor design, verstand van techniek, gevoel voor taal en liefde voor het web. Zij helpt ambitieuze bedrijven en professionals het maximale uit hun online marketing en social media te halen.

Meer weten? Neem contact op:

www.michellepeters.nl

Linkedin/petersmichelle

Twitter @Petersmitch