Kuychi: “Effectieve online communicatie draait om duurzame betrokkenheid”

Wij vinden het belangrijk om goed contact te hebben met onze vrijwilligers, donateurs en allen die Kuychi een warm hart toedragen. Dat doen we met aandacht en het liefst persoonlijk. En, op allerlei manieren: tijdens ontmoetingen op de jaarlijkse Kuychi-dag, bijeenkomsten, met leuke activiteiten, in nieuwsbrieven en natuurlijk op social media. Je treft Kuychi op Twitter, Facebook en sinds kort op Pinterest.

Bij alles wat we doen, gaat het om contact en een goede relatie. En daar moet je aan werken. Ook op social. Kijk, een account starten is niet zo moeilijk, maar om een groep volgers op te bouwen en die relaties vervolgens duurzaam te onderhouden, dat vergt tijd én inspanning. Effectieve online communicatie draait om duurzame betrokkenheid. Het is namelijk steeds moeilijker om aandacht te krijgen, laat staan dat volgers en abonnees onze boodschap delen.

Een goede waardepropositie

Gelukkig weten we goed wat onze volgers graag willen weten: hoe gaat het met de kinderen? Hoe wordt het gedoneerde geld besteed? Daar gaan onze tweets, pins en posts over: updates en nieuwtjes uit Peru, maar ook hoe we in Nederland actief zijn en welke resultaten we boeken. Een goede waardepropositie, daar draait het om als je de aandacht wilt trekken. Social is belangrijk voor onze online communicatie, maar laten we het belang van de nieuwsbrief niet uitvlakken. Wat mij betreft wordt die nog wel eens ondergewaardeerd. De nieuwsbrief is uitermate belangrijk om betrokkenheid te bewaren en uit te bouwen. Hoe mooi is het, dat we ons nieuws op de digitale deurmat kunnen bezorgen.

Adverteren op Facebook

Dat is inmiddels wel anders op social. Willen wij al onze volgers bereiken, dan moeten we op Facebook adverteren. En dat is nu precies wat we niet doen. Want adverteren kost geld, en daar besteden wij ons geld niet aan. Bij Kuychi gaat elke euro naar de straatkinderen in Peru. En daarom pleit ik ervoor, dat Facebook goede doelen als Kuychi gratis laat adverteren en zo helpt om hun schare volgers te bereiken. Dat zou nog eens een mooie geste zijn; het zou de sociale gigant sieren.

 

Kuychi

Geschreven door Marjan Overgaag, helpende hand bij Kuychi. Kuychi in Nederland zamelt geld in voor Niños del Arco Iris, een project voor vergeten kinderen in Peru. Ruim 15 jaar geleden vertrok de Amsterdamse Helena van Engelen naar de Heilige Vallei in Urubamba. Dankzij Helena en haar team krijgen talloze kinderen dagelijks onderwijs, eten en medische zorg. En daarmee een toekomstperspectief, eigenwaarde en levenslust. Op het projectterein in de Heilige Vallei staat een basisschool voor ongeveer 130 kinderen, een beroepsopleiding voor 70 jongeren en een medische- en tandartspraktijk met ruim 35.000 handelingen per jaar.

Nieuwsgierig geworden? Kijk op www.kuychi.nl. Of word vriend op www.facebook.com/stichtingkuychi.

Facebook_Kuychi