Maak van je blog een boek: 1 x marketing, 2 x profijt

Is bloggen een onderdeel van je online marketingstrategie? Mooi, want dat versterkt je expertstatus. Dat geldt ook voor het schrijven van een boek. En het mooie is: boek en blog vormen een gouden combinatie. De content heb je toch al. Zet je je blog om naar een boek, dan heb je van één keer marketing twee keer profijt.

LinkedIn-boost

“Als je een boek schrijft, ontploft je LinkedIn-profiel.” Deze woorden van salesexpert Edwin de Haas onderstrepen wat een boek voor je bedrijf kan betekenen. Net nadat zijn boek Sales beter de baas was verschenen, zei hij: “Mensen zijn benieuwd wie nou die Edwin de Haas is. De afgelopen dagen hebben honderden mensen mijn profiel bekeken. Ook word ik gebeld door tijdschriften met de vraag of ze een recensie-exemplaar mogen ontvangen. Ik dacht dat je daarom moest bedelen, maar als je een populair boek schrijft, wordt de free publicity je zomaar aangeboden. Deuren gaan voor je open.”

Eén keer werk, twee keer voordeel

Auteurs als Edwin kunnen hun boek natuurlijk gebruiken als inspiratiebron voor hun blogs. Contentmarketing is een geweldige manier om je online zichtbaarheid – en dus ook vindbaarheid – te vergroten. Maar andersom kan het ook: de kennis die je deelt in blogs, daarna als boek op de markt brengen. In je online marketing verwijs je vervolgens naar blog én boek. Zo brengt één keer werk je twee keer voordeel.

Een paar voordelen op een rijtje:

  • Boek en blog maken je tot expert in je vakgebied. Je kunt zelf wel zeggen dat je goed bent, een boek bewijst het.
  • Een boek is een waardevolle aanvulling op je (online) marketingstrategie. In je boek verwijs je naar je blog en bedrijf. In je blog verwijs je naar je boek.
  • Je vindt nóg eenvoudiger ambassadeurs. Fan van een boek worden mensen makkelijker dan fan van een bedrijf.
  • Promoot je je boek via social media, dan levert dit extra verkeer op naar je bedrijfswebsite. Je trekt ook mensen die jou anders nooit gevonden hadden.
  • Een boek is een geweldige (online) marketingtool. Houd bijvoorbeeld een weggeefactie onder je Twitter-volgers of Facebook-fans.
  • Wordt je boek verkocht via de (online) boekhandel? Helemaal mooi. Want die hebben een zeer hoge ranking in de zoekmachineresultaten. Dankzij je boek weet iedereen je dus te vinden. Reserveer vooral ook de titel van je boek als domeinnaam, dan trek je geïnteresseerden ook rechtstreeks naar jouw bedrijfs- of auteurssite.
  • Een blog is een mooie testomgeving voor je boek: wat leeft er bij je doelgroep, welke stijl spreekt je lezers aan, enzovoort.
  • Blog je een boek, dan creëer je al tijdens het schrijven een lezersplatform en breng je jezelf onder de aandacht van uitgevers.

Is jouw blog al een boek?

Als blogger beschik je over waardevolle content. Die wordt nog waardevoller bij hergebruik in een boek. Maar simpelweg je blogs uitprinten en er een bandje omheen doen, werkt natuurlijk niet. Je moet eerst goed nadenken over de structuur, de afbakening (wat gebruik je wel en wat niet?) en misschien nog de doelgroep. En wie laat je het boek dan uitgeven? Of kies je voor een uitgave in eigen beheer?

Wil je hier tips over, dan kun je terecht bij het BoekenBusiness-schrijfcafé Van blog naar boek. Je gaat een dag lang praktisch aan de slag met je boek. Ook zijn er drie masterclasses die je verder helpen: Zo schrijf je een boek, Wie geeft mijn boek uit? en Zo promoot je je boek. Op www.boekenbusiness.com kun je je bovendien aanmelden voor gratis schrijf-, uitgeef- en boekpromotietips.

Succeservaringen

Je las het al: Edwin de Haas zag zijn LinkedIn-profiel ‘ontploffen’. Maar ook andere bloggende auteurs boekten grote successen met hun boek. Een mooi voorbeeld is Richard de Leth, die de bestseller OERsterk schreef: “Kwamen er vroeger maar 5 of 10 mensen naar mijn lezingen, dankzij mijn boek trek ik nu volle zalen, met soms wel 250 of 300 man.”

Jij binnenkort ook?

Het eerstvolgende schrijfcafé Van blog naar boek vindt plaats op donderdag 25 september 2014. Wil je erbij zijn, meld je dan nu aan.

 

Janneke Sinot

Over de auteur:

Janneke Sinot is medeoprichter van BoekenBusiness. Ze helpt ondernemende professionals bij het schrijven, uitgeven en promoten van hun boek. Hoe? Met gratis tips, praktische schrijfcafés en leerzame masterclasses. Daarnaast is er het jaarprogramma Niet dromen, maar doen, een individueel coachingstraject met unieke uitgeefgarantie.

Meer weten? Neem contact op:

www.boekenbusiness.com
tel. 06-20865894
Janneke@boekenbusiness.com