Sociale media? Deel, wees sociaal en blijf jezelf

Of de inzet van sociale media mij zakelijk gezien iets oplevert? Het antwoord op die vraag is een volmondig: JA. Al moet ik daar wel een paar kanttekeningen bij plaatsen. Want alleen het hebben van een of meerdere profielen en het volgen van mensen zet geen zoden aan de dijk. Om je online zichtbaarheid te vergroten is het zaak te delen. Veel te delen. Nuttig te delen. Zowel zakelijk als persoonlijk te delen. Want zaken doe je niet met bedrijven, maar met mensen. Dat geldt zowel in de on- als de offline wereld.

Toen ik in oktober 2010 begon te twitteren, was ik nog zoekende. Een ‘ik ben bij de kapper’- of ‘vanavond eet ik stamppot’-twitteraar wilde ik zeker niet worden! Maar wat dan wel? Ik wist het niet en bleef stil, las slechts de tweets in mijn tijdlijn. Tot ik een interessante tweet voorbij zag komen: freelance tekstschrijver gezocht. Ik heb via Twitter gereageerd en zowaar de opdracht gekregen! Twitter bood kansen, besefte ik me. Daar moest ik meer mee doen.

Online kroeg

Tijdens een netwerkbijeenkomst (offline, met een kop koffie) kwam ik in gesprek met een fervent twitteraar. Ik gaf aan dat ik wel overtuigd was van de kracht van het medium, maar niet goed wist wat te twitteren. Zij zei: ‘Twitter is als een kroeg waar je binnenkomt. Als je daar met mensen praat, heb je het niet alleen over zaken. Nee, je vertelt ook over jezelf, je kinderen, wat je bezig houdt. Je reageert op een gesprek dat naast je wordt gevoerd. Je luistert, vertelt, deelt, stelt gesprekspartners aan elkaar voor. Wees op Twitter gewoon jezelf en heb er lol in. Want, net als in een kroeg, je krijgt geen leuk gesprek als je stil en chagrijnig aan de bar hangt!’

Met een positieve ervaring op zak en bovengenoemde raad in mijn gedachten, werd ik een actief twitteraar. En Facebooker. En Google-plusser. En linkedInner. En… nou, laat ik het erop houden dat ik de smaak te pakken kreeg.

Delen, delen en nog eens delen

In dezelfde periode dat ik mij online begaf, ben ik begonnen met bloggen. In het begin waren het vooral verhalen over kleine dagelijkse gebeurtenissen in mijn gezin, herkenbare anekdotes met een glimlach. Met schroom plaatste ik ze op internet en deelde ze alleen in de vriendenkring, want ‘wie zat er nou te wachten op mijn belevenissen?’ Daar vergiste ik mij in. Mensen vonden het leuk. Ze herkenden zich in mijn teksten, het bracht een lach of een traan op hun gezicht. Met steeds meer plezier schreef en plaatste ik teksten op mijn website, ik schudde de schroom van me af en begon mijn blogs grootschalig te delen via al mijn sociale media. En dat leverde nieuwe lezers op, buiten mijn familie en vrienden om.

#woensdagblog

Een paar maanden geleden sprak ik Jeanet Bathoorn. Zij is degene die me op het spoor heeft gezet van een zakelijke blog. ‘Je schrijft met zoveel plezier en je weet veel over schrijven en bloggen! Waarom combineer je dit niet? Bijvoorbeeld in een blog waarin je mensen tips geeft over hoe je een goede blog schrijft? Ik weet zeker dat daar een grote behoefte aan is.’

En ze heeft gelijk gehad. Elke woensdag plaats ik nu een #woensdagblog. Een blog waarin ik tips geef over, je raadt het al, het schrijven van een blog. Deze deel ik via mijn sociale mediakanalen. Met resultaat! Want ik zie het aantal bezoekers op mijn website groeien, het aantal likes, plussen en retweets toenemen, ik krijg steeds vaker positieve respons op wat ik doe en hoe ik schrijf én ik merk dat mensen mij steeds beter weten te vinden als ze op zoek zijn naar een tekstschrijver.

Nooit meer werken

Was me dat zonder internet en sociale media ook gelukt? Misschien wel, maar zeker niet op deze manier. Een blog bestond nog niet en als ik al een tekstje zou schrijven, waar zou ik mijn lezers vandaan moeten halen? Zouden mijn geprinte A4’tjes net zoveel gelezen worden als nu? Ik betwijfel het… Nee, wat mij betreft heeft internet en de vele sociale media ervoor gezorgd dat ik heb bereikt wat veel mensen nastreven: mijn geld verdienen met wat ik leuk vind om te doen!

 

Gastblog door: Nienke Koenders (Bommel tekst & creatie). Als kleine zelfstandige schrijft, blogt en dtp’t ze voor opdrachtgevers in onder andere de onderwijs- en uitzendbranche. Het schrijven zit in haar bloed. Regelmatig plaatst ze blogs op www.mamsatwork.nl en korte verhalen op www.120w.nl. Op haar eigen website plaatst ze blogs over het dagelijks leven van een thuiswerkende moeder en sinds kort geeft ze hier wekelijks tips over hoe je een blog schrijft. Deze zogenaamde #woensdagblogs staan vol handige tips voor iedereen die een blog bijhoudt of dat graag zou willen doen